Wednesday, May 26, 2010

Initiatie

Het pad van initiatie

In Orisha traditie heb je verschillende niveaus van initiatie. Initiatie is een vorm van regeneratie en niet een manier om een bestemming te bereiken. In het leven bereiken we nooit een bestemming maar we accepteren (of verwerpen) constant de uitnodigingen van het leven om dieper te gaan in onze aanpassing, vreugde, relatie, zelfrealisatie en levensdoel. Iedere keer wanneer we denken ons doel te hebben bereikt, realiseren we dat deze halte alleen maar een 'pauze' is geweest in ons leven.

Wanneer we besluiten dat we bereid zijn om de Orisha ons te laten gidsen in onze veranderingen in het leven, op hun termen, wat niet altijd gelijk is aan de onze, zijn we gereed om de verbintenis aan te gaan tot initiatie.

Het pad van initiatie is onderverdeeld in 3 individuele 'stations': het ontvangen van elekes (kraalsnoeren), het ontvangen van de krijgers, en het aangaan van het priesterschap (Ocha doen), kariocha.

De duur van het afleggen van dit pad is afhankelijk van je eigen vermogen en bereidheid, en de wil van de Orisha. Elke stap op dit pad wordt altijd eerst geverifieerd met de Orisha voor hun toestemming om door te mogen gaan. Soms voelen we ons gereed om verder te gaan, terwijl de Orisha zeggen dat de tijd daarvoor niet nu is. Het tegenovergestelde kan ook voorkomen: we stellen de volgende stap uit terwijl de Orisha willen dat we de stap vooruit nemen tot initiatie. Er is geen vaststaande formule voor hoe lang het volgen van deze stappen duurt. Voor sommige mensen duurt de stappen van elekes, krijgers en priesterschap kort, soms binnen een jaar of minder worden ze gerealiseerd. Voor anderen kan het langer duren zelfs jaren.

Ongeacht de timing, markeert iedere stap een belangrijke fase in het leven van een ziel die zijn doel en pad terug probeert te vinden waarvoor hij geïncarneerd is.

Elke initiatie veroorzaakt een uniek soort beweging in het leven van de ingewijde, een voortgang dat men verder beweegt in de directie van wat ons hoofd (Ori) voor ons gekozen heeft en dieper in relatie met de voorouders en Orisha.

Elekes

Kralen zijn voor de Yoruba, hetzelfde wat voor ons diamanten zijn; een symbool van de hoogste schoonheid, welvaart en geluk. Omdat de heilige kralensnoeren zijn gewijd met ritueel en gebed, worden ze als krachtige vaten met een heilige gave beschouwd. Gebruikelijk worden de kralensnoeren geven als een set van 5 snoeren. De kralensnoeren die door een yoruba geïnitieerde wordt gedragen worden Elekes genoemd (ilekes of ekele in yoruba) en collares in het spaans. Elke eleke die door een ingewijde gedragen wordt, hebben elk de kleuren en patronen van een Orisha en zijn ritueel versterkt met de Ashé (levenskracht of energie) van de Orisha. Dus een nieuweling die de elekes ontvangt, ontvangt letterlijk de Orishas in de vorm van kralen. De elekes geven aan de buitenwereld jouw lidmaatschap tot de traditie aan. Ze laten anderen zien dat je dit als spirituele pad hebt gekozen voor jezelf en dat je formeel een ingang hebt gekregen in de wereldwijde familie van de Orisha traditie. Doormiddel van de patronen en kleuren geeft het aan, uit welke traditie, huis of ile je komt.

Elekes vertelt aan anderen dat je een formele verbintenis bent aangegaan om te leren en te groeien in relatie met de Orisha en dat je in de traditie bent "gewassen". Voor de ingewijde functioneren de Elekes als een herinnering van de aanwezigheid van de Orisha en de adem van God- altijd aanwezig overal, omliggend en in alles verblijvend. Mensen verwijzen het proces vaak als een soort doop. Dit is een passende term, omdat de doop vernieuwing brengt doormiddel van water en gebed, twee belangrijke elementen van het inwijdingsritueel van de Elekes. Net als de doop betekent het ontvangen van de Elekes een reiniging van een eerder bestaan en een wedergeboorte in een nieuw leven. Een leven met bewustzijn van het goddelijke en Gods werk. In Yoruba traditie brengt de eerste stap, de "doop" van elekes, al deze elementen samen om je aan te laten sluiten met jouw Ori, je persoonlijke goddelijkheid en wachter van jouw eigen (pad) levenslot of bestemming.

De meesten van ons herinneren zich deze tijd als een kruispunt in ons leven, een moment waar iets in onszelf veranderde op een fundamentele manier. Deze levensdefiniërende verandering leidde tot verdere veranderingen waardoor ons leven een meer authentieke vorm kreeg. Terugkijkend, kunnen vele van ons zeggen dat we datgene in het leven konden omhelzen wat we eerst niet konden accepteren: door, door de eerste deur van initiatie te lopen, zegt men als het ware; "ik ben bereid om gestript te worden van de voormalige "ik", om iets of iemand achter te laten". Achteraf gezien realiseren we dat, datgene dat eerst wel werkte in ons leven, het nu niet meer deed en dat wat comfortabel voelde het opeens niet meer zo was. De oude structuren die ons leven bij elkaar hielden ontrafelden voor onze ogen, ons dwingend om onze oude "verplichtingen" waar de zin ervan geen betekenis meer had in ons leven te herevalueren of te onderzoeken. We voelden wellicht een drang om alles van ons leven onder een vergrootglas te bekijken en te onderzoeken en om goed te kijken hoe we ons leven aan het leven waren.

Een definitie van de doop is: "een pijnlijke nieuwe onderneming of ervaring". Door deze definitie van de doop te begrijpen, helpt het ons om het "kruispunt" dat de Elekes in ons leven brengt zin te geven. De "nieuwe onderneming" is de poging om letterlijk een meer authentieke zelf, te verkrijgen van onderuit de oppervlakte van ons leven, om te ontwaken en de persoon volledig tot leven te brengen om te zijn waarvoor hij op aarde is gekomen. De "nieuwe ervaring" is een leven van liefde en een diepe relatie met de goddelijkheden (orisha) die hier zijn om ons te ondersteunen in onze ontwaking. De pijn komt wanneer we mensen, gewoontes, omstandigheden die ons voor onze authentieke zelf en de Orisha afsluiten, moeten loslaten. Hoewel het ontvangen van de Elekes een mildere versie is van het gestript worden om een nieuw leven te beginnen, dan de versie van het toetreden van het priesterschap is, is deze initiatie niet minder potent.

Om ons te ondersteunen in het aanpassen aan deze heraansluiting met ons levenslot, staat een Orisha op om de nieuweling te claimen (doormiddel van divinatie geverifieerd). Omdat het ontvangen van de elekes ons van streek kan brengen en gedesoriënteerd kan laten geraken. Deze Orisha vergezelt en assisteert ons in onze veranderingen. (deze begeleidende Orisha kan, maar hoeft niet dezelfde Orisha te zijn die je hoofd claimt wanneer je tot priester geïnitieerd wordt)

No comments:

Post a Comment